Case
WestCord Hotel Jakarta
Hotel Jakarta Amsterdam
Wat vroeger de thuishaven was van Stoomvaart Maatschappij Nederland, is tegenwoordig het Westcord Hotel Jakarta gevestigd. Grote stoomvaart schepen voeren hier vandaan in lijndienst op Nederlands-Indië en vervoerden post, goederen en passagiers. Tegenwoordig is er een modern, tropisch en energieneutraal hotel gehuisvest, waar VSA vanaf het eerste moment een even geavanceerde en toekomstbestendige hotelautomatisering voor inrichtte. Hoewel het hotel in juli 2018 haar deuren opende, heeft het nu al een rijk gevulde geschiedenis.
De case
WestCord Hotel Jakarta biedt 200 hotelkamers, geheel in Indonesische sferen. Het viersterrenhotel heeft naast een café, skybar en een eigen bakkerij, ook een wellnesscentre, sauna en zwembad. “Wij willen dat iedereen die Hotel Jakarta bezoekt zich ‘senang’ voelt,” vertelt General Manager Nico Evers enthousiast. “Zowel de hotelgasten, als de zakelijke klanten die gebruik maken van de zes grote zalen en de lounge voor vergaderingen of evenementen.”
“Een prijsvraag heeft ervoor gezorgd dat het WestCord Hotel Jakarta hier is gevestigd”
“Jarenlang had deze unieke locatie – wat oorspronkelijk een golfbreker is – een bestemmingsplan waarbij er zowel een hotel als een school gerealiseerd zou moeten worden. Dat is natuurlijk een bijzondere combinatie; daar wilde geen enkele investeerder zich aan wagen. In 2013 werd de educatie-eis geschrapt. Vervolgens werd er een ontwerp-competitie georganiseerd met de opdracht een plan in te zenden dat toegankelijk was voor de buurt, een bijzonder uiterlijk had én duurzaam was. Het winnende ontwerp zou de locatie toegewezen krijgen om het plan daadwerkelijk te realiseren. Zo heeft een prijsvraag er uiteindelijk voor gezorgd dat het WestCord Jakarta Hotel hier in Amsterdam is gevestigd.”
De WestCord groep mocht haar vooruitstrevende plan realiseren. “En toen begon het pas!” lacht Nico. “Om het Jakarta Hotel volledig energieneutraal te krijgen, waren er naast een duurzaam casco, energiebesparende en -opwekkende systemen, ook slimme technologische toepassingen nodig. Om de verwachtingen van onze klanten telkens weer te overtreffen, is voor ons alleen de beste hotelautomatisering goed genoeg.”
“VSA is al verbonden aan de WestCord groep als ICT-beheerder voor alle zeventien hotels. Dus dan is het een logische stap om bij nieuwbouw of veranderingen direct VSA te benaderen. Wat voor ons prettig is aan VSA, is hun enorme ervaring op het gebied van hotelautomatisering. Zij weten wat er nodig is. Ze komen zelf met input en ideeën en nemen pro-actief deel aan het hele traject. Ze zijn bijvoorbeeld ook bij de bouwvergaderingen aanwezig en sturen bij waar nodig. Dat geeft ons enorm veel rust.”
VoIP altijd en overal
Nico vertelt: “Wij wilden een toekomstbestendige en spaarzame inrichting van ons interne communicatiesysteem. VSA had daarvoor een oplossing in de vorm van een 3CX VoIP-centrale, die volledig geïntegreerd is in ons Property Management Systeem. Deze nieuwste IP-telefooncentrale vervangt het traditionele bellen via de telefoonlijn en biedt ons efficiëntie, mobiliteit en zekerheid. Al onze medewerkers kunnen nu altijd en overal via de IP-centrale met elkaar communiceren.”
Minder kosten, meer mogelijkheden
Bovendien besparen we met VSA als VoIP-provider ook nog eens op alle telefoonkosten. Dat geldt zowel voor de gesprekken die ons team voert, als voor onze hotelgasten. Een heleboel gespreksstof, dus!” lacht Nico. “Maar dat past allemaal in onze aanpasbare bundel.”
“Via diezelfde VoIP-centrale kunnen we trouwens ook een privénetwerk aanleggen voor bijvoorbeeld een zakelijke bijeenkomst of vergadering in een van onze zalen. Dat is een mooie service voor onze zakelijke klanten!”
24-uurs ondersteuning service
“Het Amsterdamse hotelleven is dynamisch en staat nooit stil. Wij dus ook niet. Voor ons was de 24/7 support service van VSA dan ook een belangrijke reden om voor hen als leverancier te kiezen,” vervolgt Nico. “Wij staan 24/7 klaar voor onze gasten. Daarom moeten wij ook 24/7 kunnen terugvallen op onze leveranciers. Indien zich hier ook maar het kleinste technische probleem voordoet, of dit nu wel of niet te maken heeft met de automatisering van VSA, hangen wij aan de lijn voor advies en ondersteuning.”
Driehoek van tevredenheid
“We blijven altijd inspelen op ontwikkelingen die de efficiency verhogen en de gastervaring optimaliseren, maar we blijven ook gewoon oud en vertrouwd onze zogeheten ‘driehoek van tevredenheid’ hanteren: iedere dag streven we naar het overtreffen van de verwachtingen van onze gasten, onze medewerkers én onze hoteleigenaar. Wij staan al in een goede positie en die zal in de toekomst alleen maar beter worden; zeker wanneer wij kunnen terugvallen op de kennis, kunde en service van onze leveranciers, waaronder VSA. Ik kan niet anders zeggen dan dat de samenwerking met VSA naar volle tevredenheid verloopt. En daar word ík nou ‘senang’ van,” besluit Nico met een knipoog.
Nico Evers
General Manager Westcord Jakarta